Kan ik een hoortoestel aanschaffen via internet, postorderbedrijf, supermarkt of apotheek?

Uiteraard ben je vrij om een ‘hulpmiddel’ aan te schaffen waar jij dat wilt. Alleen is de vraag of je via deze aanbieders een optimale hooroplossing krijgt. Het vinden van een optimale hooroplossing is specialistenwerk, dat alleen in samenspraak met jou gedaan kan worden.

Kwaliteitsregels

Om tot een voor jou optimale oplossing te komen, hanteert Stichting Hoormij een aantal kwaliteitsregels:

  • Een hoortoestel functioneert pas als het past bij jouw gehoorverlies, jouw luisteromstandigheden, jouw eisen en als het toestel op maat is afgesteld.
  • Om jou niet alleen het juiste hoortoestel, maar ook de juiste behandeling te geven en indien nodig door te verwijzen naar een andere specialist, moet er bij het aanpassen van een hoortoestel op drie punten worden gelet:
      1. is er sprake van een (tijdelijke of blijvende) medische oorzaak voor jouw gehoorverlies en/of zijn er aanvullende hooraandoeningen (bijvoorbeeld oorsuizen, draaiduizeligheid, overgevoeligheid voor geluid)
      2. geven de audiologische meetgegevens aanleiding om jouw gehoor nader te onderzoeken
      3. heb je aanvullende klachten bijvoorbeeld over acceptatie van jouw gehoorverlies of over jouw werkomstandigheden.
        Wordt er niet op deze drie punten gelet, dan loop je het risico dat er bijvoorbeeld een probleem over het hoofd wordt gezien.
  • Een toestel vraagt om gewenning en uitproberen. Er moet dus sprake zijn van keuzevrijheid en een proefperiode van 8 weken. Bovendien moet een hoortoestel op te waarderen zijn met circa 15 dB voor het geval jouw gehoor verder achteruit gaat.

Wanneer je via internet, postorderbedrijf, supermarkt of apotheek bestelt loop je het risico dat er een medische oorzaak over het hoofd wordt gezien en je niet de juiste behandeling krijgt. Bovendien is het de vraag in hoeverre de toestellen die jij aanschaft het meest passend zijn bij jouw (soort en mate van) gehoorverlies en hooromstandigheden. Het vinden van een geschikt hoortoestel vraagt om maatwerk door de audicien, in samenspraak met jou als gebruiker. Een hoortoestel moet daarnaast goed worden afgesteld. Ook dit afstellen vereist vakmanschap en soms meerdere bezoeken aan jouw audicien. Mocht je als gevolg van jouw gehoorverlies problemen ervaren (bijvoorbeeld op jouw werk), dan zal een audicien je doorverwijzen naar een audiologisch centrum waar je adviezen krijgt over o.a. overige hulpmiddelen. Ook deze informatie en zorg loop je mis wanneer je via internet bestelt.

Op Hoorwijzer.nl staan daarom alleen bedrijven die beschikken over een aanpasruimte waar jij terecht kunt om jouw hoortoestellen op maat te laten afstellen.

Ons advies

Hoe verleidelijk het ook lijkt om te kiezen voor een min of meer standaardproduct aangeboden via internet, postorderbedrijf, supermarkt of apotheek, wij raden je het (vooralsnog) af. Pas wanneer onafhankelijk onderzoek aantoont dat hoorhulpmiddelen op deze manier aangeboden je ook werkelijk helpen om beter te verstaan, dan pas laten wij ons als patiëntenverenigingen overtuigen. Deze onderzoeken ontbreken echter vooralsnog. Wel hebben wij in samenwerking met de Consumentenbond enkele postordertoestellen laten onderzoeken. De resultaten waren teleurstellend.

Let op het verspelen van jouw recht op vergoeding

Schaf je een hoorhulpmiddel aan via een internetaanbieder, postorderbedrijf of apotheek en heb je een restitutieverzekering, dan kun je (een deel) van de aanschafprijs bij sommige verzekeraars vergoed krijgen. Wel waarschuwen wij je dat je dan ook 5 jaar met dit hoorhulpmiddel moet doen. Blijkt na enige tijd dat het aangeschafte middel niet voldoet, dan heb je doorgaans geen recht meer op een financiële bijdrage vanuit jouw zorgverzekering.

Let op! Er bestaan ook apothekers die werken met goed opgeleide audiciens en over een keurmerk ‘Erkend audicien’ beschikken. Bovengenoemde kanttekeningen zijn niet op hen van toepassing. Bij ‘Zoek & kies audiciens’  kun je achterhalen of de apotheker beschikt over het keurmerk.